SESSIÓ 3: 11/03/2022

 SEMINARI 2: EL CONTE MOTRIU: A la búsqueda de la nau

En aquesta sessió hem portat a terme un conte motriu per grups. Per cada grup (cinc) hi havia associat un contingut del currículum d'educació física, de cicle inicial, a partir del qual havíem de fer el conte per poder treballar el que ens demana. En el meu cas m'ha tocat "el joc", que es basa a portar a terme els jocs tradicionals per entendre i introduir-nos en la realitat social i cultural, elaborar el respecte per les normes i els altres, i per utilitzar el joc com a mitjà de relació amb els altres i per divertir-nos. Les altres quatre opcions eren: El cos: imatge i percepció, habilitats motrius, activitat física i salut i expressió corporal.

El primer contacte que vam tenir amb el contr motriu previ a la sessió mitjançant un vídeo d'exemplificació:

A partir d'aquest exemple, per grups, vam haver d'idear un conte motriu i dur-lo a terme amb els nostres companys a la classe. Per fer-ho, havíem de tenir en compte el següent:

  • Dimensió i competències bàsiques on encabir l’activitat:


Dimensió activitat física:

  • Competència 1. Resoldre situacions motrius de forma eficaç en la pràctica d’activitats físiques.

Dimensió expressió i comunicació corporal

  • Competència 6. Prendre part en activitats col·lectives d’expressió i comunicació corporal per afavorir la relació amb els altres.

Dimensió joc motor i temps de lleure

  • Competència 7. Participar en el joc col·lectiu de manera activa mostrant-se respectuós amb les normes i els companys.



  • Continguts clau treballats: El cos: imatge i percepció


  • Parts principals del cos: quan ens estrellem, tinc el cap? tinc braços? i cames?

  • Conscienciació de la tensió, la relaxació i la respiració: quan veiem el monstre, hem de relaxar-nos, respirar…. S’introdueix als infants mitjançant el silenci i la parla fluixeta.

  • Experimentació de situacions d’equilibri i desaquilibri: quan hem de creuar el pont, passar per sobre el banc

  • Afirmació de la lateralitat: quan em busco les parts del cos (tinc el braç? però el dret no, l’esquerre!) quan hem de passar pel costat del monstre, hem de passar de costat ja que tenim molt poc espai per passar

  • Experimentació se situacions que provoquin la coordinació de moviments:quan caminem per la jungla, ara hem d’estirar una cama, ara l’altra, ara salten un tronc…

  • Percepció del propi cos amb l’espai i el temps: al llarg de tot el conte motriu quan adaptem els nostres moviments i el nostre cos en un espai imaginari crest pel conte motriu.


  • Possibilitats de treballar-ho de manera interdisciplinar i transversal

Al final, dins del conte motriu podem encabir-hi, paral·lelament a les competències relacionades amb l'educació física, moltes altres competències d’altres àmbits del currículum; El conte pot fer-nos tractar qualsevol tema com per exemple la competència social i ciutadana, la que té a veure amb el món físic i la interacció amb aquest o fins i tot amb l’àmbit matemàtic, fent que els infants hagin de tractar aspectes del currículum de l’àrea de matemàtiques per poder avançar dins la història del conte motriu.

És per això que és una molt bona eina per treballar de forma interdisciplinar i transversal els temes que creiem convenients, inventant la història que ens sembli més adient i adequant també la durada del conte a tot el què i com vulguem treballar.



  • Reflexió individual i grupal  (valoració global de l’activitat: interès pedagògic, potencialitats i/o limitacions, adequació al cicle inicial de primària, altres aportacions que vulgueu fer)

Per les raons que he esmentat anteriorment i perquè és un un recurs molt útil, divertit i entretingut, que ens facilita treballar tot allò que vulguem mitjançant històries guiades per la docent, mitjançant el joc, considero que el conte motriu és una molt bona activitat, que valoro molt positivament. A l’hora de dur-lo a terme vam poder veure’n la utilitat i la facilitat de poder fer als infants treballar també la competència “D’aprendre a aprendre”, ja que aprenen de manera activa i mitjançant el joc, com es fa, per exemple en l’educació en el lleure. A més, crec important destacar, que el cicle inicial és l’espai idoni per dur a terme aquesta activitat.

El resultat en forma de vídeo del nostre conte motriu és el següent:



REFLEXIÓ
Crec que el conte motriu és un recurs molt i molt interessant, amb una metodologia mol útil per introduir continguts i competències als infants d'una forma divertida i original. Tenint en compte que és una activitat que resulta un pont de la psicomotricitat a cicle infantil a una activitat més física a cicle inicial, em sembla molt adequat, ja que permet crear un escenari imaginari on els infants poden estar explorant, investigant, sent atacats, ser mags, ser astronautes, etc. i passar-ho genial imaginant i vivint la situació a la vegada que permet al mestre i al mateix infant observar i experimentar amb els seus cossos per començar a conèixer-los i a trobar les fortaleses i debilitats. 
També és un recurs molt ric, ja que, amb le tema de les limitacions,  el conte et permet tenir en compte aspectes com quina és la temàtica que pot agradar als infants, qualsevol mena de dificultat motriu...

 
BIBLIOGRAFIA

Competències bàsiques de l’àmbit de l’educació física. (s/f). Gencat.cat. Recuperado el 15 de marzo de 2022, de https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/primaria/ambit-educacio-fisica.pdf

De Catalunya, G. (s/f). currículum educació primària. Gencat.cat. Recuperado el 15 de marzo de 2022, de https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/curriculum-ed-primaria.pdf



Comentaris