Carlos Velázquez ens explica que l'estructura bàsica dels reptes físics cooperatius és "pensa - comparteix - actua". Sovint ens permet treballar no només les habilitats motrius i físiques sinó també les habilitats socials, ja que els RFC s'han de solucionar de forma conjunta, s'han de buscar opcions i solucions, prendre decisions i arribar a un consens de forma cooperativa.
La intenció, segons diu Carlos Velàzquez, és que la figura docent no intervingui; l'alumnat té uns materials preparats amb les instruccions i normes a seguir, per a que els infants siguin capaces de resoldre'l de manera individual, de tantes maneres diferents com sigui possible. És important tractar d'evitar l'incompliment de les normes o intentar fer el repre més fàcil, ja que aquest perd sentit; Velàzquez d'això n'anomena "cacafio"
Anterior a aquests reptes hi ha establerta una lògica de cooperar que es basa en:
Unes normes que no han estat imposades a classe sinó pactades, és a dir, les escullen entre tot l'alumnat en funció dels problemes del curs anterior i amb la norma i objectiu principal que ningú ho passi malament a educació física.
Es treballa amb jocs cooperatius o d'estructura paradoxal que tenen diferents tipus de resolució per demostrar que si es treballa de forma cooperativa, és la millor solució i forma de treballar per la classe.
Finalment, en aquests vídeos Carlos presenta una forma d'avaluar aquests RFC, i és mitjançant una rúbrica que permeti la coavaluació i l'autoavaluació. En aquesta, es troben tots els noms dels components del grup i uns criteris d'avaluació com "ha estat distret" "ha cooperat" o "animava als companys i companyes". Això es pot portar d'una forma qualitativa o quantitativa.
SESSIÓ
Per donar sentit a la sessió, que tractava dels reptes físics cooperatius i, seguint les indicacions que ens donava Carlos Velázquez al vídeo anteriorment comentat, es van desenvolupar els reptes a l'aula.
Els meus companys i companyes van dur a terme la sessió, com podrien fer-ho els infants a l'aula, per grups i guiats pels materials i instruccions que hi havia per fer cada repte.
Algunes evidències de la sessió:
ullesportiu. (s/f-a). Master Class: Desafíos Físicos Cooperativos. 1 de 3.mp4. https://www.youtube.com/watchv=_u61AA1E4_o
ullesportiu. (s/f-b). Master Class: Desafíos Físicos Cooperativos. 2 de 3.mp4. https://www.youtube.com/watchv=_u61AA1E4_o
ullesportiu. (s/f-c). Master Class: Desafíos Físicos Cooperativos. 3 de 3.mp4. https://www.youtube.com/watchv=5yOg5EU-Yck
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada