ELS JOCS TRADICIONALS
Aquesta, ha sigut la primera sessió que hem dut a terme al SAF(Servei d'Activitat Física) de la UAB. La sessió ha estat dedicada a jocs tradicionals. Aquests els entenem com jocs que han anat passant per generacions durant dècades i fins i tot segles, és a dir, jocs ensenyats per pares, mares, avis i àvies, etc. als nous infants, a les noves generacions, permetent que així torni a succeir durant més generacions.
L'objectiu de la sessió, consistia en moderinitzar o fer variacions als jocs tradicionals; hem fet les següents activitats:
- La xarranca: Hem hagut de fer modificacions al joc tradicional de la xarranca, amb les idees que millor ens sembléssin. Algunes de les idees que han sortit, tenien a veure amb adherir reptes nous a les caselles com ara "torna al principi" o "balla la Macarena amb algú", "ves a alguna persona fent el mico i parlar com si en fossis un" o fins i tot preguntes sobre cultura o història!
L'activitat en sí, ens dóna un munt de possiblitats per tractar i treballar aquells aspectes del currículum que necessitem, fins i tot barrejant-ho amb altres assignatures.
-"Tocar i parar": Hem jugat a una variant amb mocadors al cul! Cadascuna teníem un mocador de tela a la part del darrere del pantaló penjant com si fos una cua, i havíem de robar el mocador del cul d'altres persones. Hem establert unes normes, com la col·locació del mocador i algunes formes d'actuar, llavors hem fet una primera ronda on en treure el mocador a algú li havies de tornar i a qui li havien robat havia d'anar a fer 10 jumping jacks fora del camp (si et treien el mocador per segona vegada, havíes de fer 3 flexions). La segona ronda, en canvi, podíem acumular les cues que robàvem, i el primer que aconseguia CINC cues guanyava.
- El mocador: En aquesta variant del conegut joc tradicional, no havíem d'anar una per una a buscar el mocador si deien el nostre número, sinó que s'afegien accions acompanyant els números i, per tant variava la difiucltat i, el dinamisme del joc. La persona dinamitzadora, podria dir: 1, 2 i 3 "sillón de la reina" i 9 i 11 carretó; i nosaltres havíem de seguir aquestes consignes i anar d'aquesta forma a buscar el mocador, cosa que, si érem dos grups de persones, a vegades ens permetia bloquejar a l'equip contrari perquè no pillés al nostre.
- Voleibol amb llençols: Finalment, hem jugat a un vòlei una mica particular, ja que el material que hem necessitat eren llençols i una pilota! Érem dos equips, i cada equip teníem dos grups amb un llençol cada grup, i l'objectiu era recollir la pilota que ens llençava l'equip contrari i tornar-la a llençar cap a aquest intentant que, a nosaltres, no ens caigués la pilota a terra, però dificultant que l'altre equip pogués agafar-la amb el llençol. Per cada cop que a l'altre equip els queia la pilota, se sumava un punt.
LLIGUEM LA SESSIÓ AMB EL CURRÍCUM D'EDUCACIÓ PRIMÀRIA
Els jocs tradicionals,ens permeten conèixer i participar en la nostra cultura, així com conèixer tradicions noves i respectar-les. Tot i que cal saber distingir jocs populars de jocs tradicionals, hem de saber que provenen de moments on els infants vivien vides diferents, amb guerres o fam, per exemple.
A més, els jocs tradicionals, els trobem directament relacionats amb la competència 7 del currículum d'Educació Física en l'Educació Primària, que esmenta el següent:
"Participar en el joc col·lectiu de manera activa mostrant-se respectuós amb les normes i els companys. Aquesta competència pertany a la dimensió "joc motor i temps de lleure" i, tot i que amb aquest enunciat no ens quedi molt clara aquesta relació amb els jocs tradicionals, observem que el departament d'ensenyament de la Generalitat de Catalunya, en el dossier "Competències bàsiques de l'àmbit de l'educació física" (2016) ens diu:
La participació en el joc també pot possibilitar el coneixement de la història, els valors i les tradicions de l’entorn social més proper i d’arreu. Per això cal que el mestre proposi, difongui i, fins i tot, recuperi jocs i esports tradicionals. Aquests tipus de jocs poden ser també una eina per contribuir a respectar diferents aspectes relacionats amb la interculturalitat, la integració i la inclusió." (p. 60).
BIBLIOGRAFIA:
Generalitat de Catalunya. Departament d'ensenyament (2016). Competències bàsiques de l’àmbit de l’educació física.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada