EL CURRÍCULUM D'EDUCACIÓ FÍSICA EN L'EDUCACIÓ PRIMÀRIA
Aquesta sessió, de caràcter molt més teòric, ha tingut lloc a una aula, i no pas al gimnàs com de costum; la idea era que coneguéssim i ens familiaritzéssim amb el currículum d'Educació Primària.
Els objectius d'en Sergi, eren els següents:
Identificar les finalitats i objectius bàsics de l’Educació Física en l'etapa d’educació primària.
Conèixer l’organització de l'àmbit de l’educació física dins el currículum de l’escola primària: dimensions, competències bàsiques pròpies i continguts clau de l’àrea.
Valorar la contribució de l’àrea d’EF en el desenvolupament de les competències bàsiques de l’etapa d’educació primària.
Conèixer les orientacions metodològiques i d’avaluació en EF proposades pel currículum.
Tot i que en un principi les competències del currículum siguin vuit, hi ha gent que considera que falta encara per introduir una nova competència. Les competències que hi ha a educació física en l'actualitat són:
Dimensió activitat física.
Competència 1. Resoldre situacions motrius de forma eficaç en la pràctica d’activitats físiques.
Competència 2. Prendre consciència dels límits i les possibilitats del propi cos en la realització d’activitats físiques.
Dimensió hàbits saludables.
Competència 3. Mostrar hàbits saludables en la pràctica d’activitats físiques i en la vida quotidiana.
Competència 4. Valorar la pràctica habitual de l’activitat física com a factor beneficiós per a la salut.
Dimensió expressió i comunicació corporal.
Competència 5. Comunicar vivències, emocions i idees utilitzant els recursos expressius del propi cos.
Competència 6. Prendre part en activitats col·lectives d’expressió i comunicació corporal per afavorir la relació amb els altres.
Dimensió joc motor i temps de lleure.
Competència 7. Participar en el joc col·lectiu de manera activa mostrant-se respectuós amb les normes i els companys.
Competència 8. Practicar activitat física vinculada a l’entorn com una forma d’ocupació del temps de lleure.
La nova incorporació seria la "competència corporal per a la salut i la qualitat de vida". Aquesta competència es basa, segons el comitè d'experts de l'àrea d'ensenyament d'educació física del consell COLEF, en la corporalitat present a tants aspectes de la nostra vida: la comunicació no verbal, la salut postural, la satisfacció afectivosexual, l'elecció d'una alimentació adequada, etc. Fent referència a l'activitat motriu més enllà de la que es porta a terme a les classes d'educació física, a la motricitat que portem a terme el dia a dia i que cada persona requereix pel desenvolupament personal i psicoevolutiu.
Com diu l'article, el cos de l'alumnat el tenim molt silenciat a les aules, i precisament és en aquestes edats quan més s'hauria de tractar el tema a causa del creixement que viuen per l'edat.
Aquesta proposta ofereix d'una forma molt ben explicada com seria la total incorporació d'aquesta nova competència, fins i tot els continguts clau que es treballarien i com seria la introducció a les aules. D'aquesta manera, fins i tot es fan propostes de com podria resultar la incorporació al currículum a partir de la participació de les diferents àrees i docents, i fins i tot també en un context fora de l'escola, és a dir, a l'hora d'aconseguir que els infants participin en activitats saludables i que ho facin de forma regular fora de l'escola també.
Considero que és una competència molt important que potser no s'hauria de reduir a una assignatura com educació física, sinó que hauria de resultar una competència que es treballi contínuament entre totes les matèries i cadascuna aportant el que pugui, per exemple la salut postural suposa una cosa que no hauríem d'ensenyar en una classe i fer una activitat, sinó que fos una pràctica diària; o l'alimentació, es podria treballar d'alguna forma més profundament entre coneixement del medi i educació física, i no només això, sinó que en l'actualitat hi ha escoles on els esmorzars es troben limitats a fruites, fruits secs i entrepans pocs dies a la setmana, per exemple; un altre aspecte que em resulta molt interessant és l'educació afectivosexual, ja que considero essencial que la cura del cos, que aquest pugui gaudir i l'educació sexual s'expliqui als infants d'una manera oberta i sense por, no com un tema tabú com es tracta actualment, això es podria fer a partir de les ciències de la naturalesa, biologia, ètica, ciències naturals i filosofia, segons diu l'article.
Per tant, considero que incloure una competència com aquesta pot resultar molt rellevant pel desenvolupament no només dels infants sinó de la societat a l'hora de tractar temes més controvèrsies a més primerenca edat i amb naturalesa, ensenyar també formes en el que el cos sigui més saludable, hàbits que podem seguir, etc..
Després de la sessió, vam elaborar una presentació cooperativa amb tota la gent de la classe sobre el currículum d'Educació Física en l'Educació primària enllaçat a continuació:
Departament d'Ensenyament. Direcció General d'Educació Infantil i Primària (2016). Competències bàsiques de l'àmbit de l'educació física. Generalitat de Catalunya: Servei de Comunicació i Publicacions.
Departament d'Ensenyament. Servei d'Ordenació Curricular d'Educació Infantil i Primària (2017) Currículum educació primària. Generalitat de Catalunya: Servei de Comunicació i Publicacions.
COMITÉ DE EXPERTOS DEL ÁREA DE ENSEÑANZA DE EDUCACIÓN FÍSICA DEL CONSEJO COLEF
Comité de expertos del área de enseñanza de educación física del consejo COLEF. 2018. "Proyecto para una educación física de calidad en España. Competencia corporal para la salud y la calidad de vida".
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada